Dag 4+5

Gårdagen bestod av lite av det mesta och mycket av en del. Regnade som 17 gjorde det iaf, men jag skulle inte med på någon tur så trodde att jag var ok utan regnbyxor. Trodde jag ja! Så hojtar Ida (hästansvarig) åt mig att jag ska ta kvarvarande häst och rida iväg efter en annan grupp för att vara med på en tur ändå. Heh. Bytte dock till Saras handhäst halvvägs genom turen, hon tyckte lite synd om mig som fick sparka på Baldvin så mycket så jag fick Skinfaxi istället som var lite piggare.
Tror det var denna turen vi var på. Som ni märker, ganska lång och utan regnbyxor => ganska blöt och kall Maja som kom tillbaka för lunch.
Sedan tränade vi några hästar, känns som jag gör lagom mycket nytta med mina töltförsök* eftersom jag knappt själv vet vilken gångart hästen går i (dessa islandsjävlar med alla deras gångartsjävlar) men lite skrittdressyr är väl aldrig fel.
Sedan var jag med som ledarhäst runt "varvet", en bit runt hagarna och grejer som vi brukar motionera hela flocken (typ 100 hästar?) genom med två ryttare i fram som ser till att det går lagom fort, och två ryttare ibak som tar hand om eftersläntarna. Rätt kul faktiskt!
Jobbade även kvällen, i restaurangen. Var inte så värst mycket att göra utan jag kollade mest vad Ida gjorde. Blir nog bra.
Kollade på Upp! innan vi gick och lade oss. Söt film!

DAGEN (jag får nog se till att försöka skriva här varje dag, annars kommer jag aldrig orka dra flera dagar på en gång)
Upp 06:45 precis som alla andra dagar. Frukost. Ute i stallet ca 7.40. Red två Siggi-turer, en på Baldvin från igår (sååååå fin häst, men såååå seg och o-töltvillig), mockade några transporter och motionerade några hästar. Var även i bak runt varvet, även det med seg-Baldvin. Borde ta kort på honom någon dag.
Dagen avslutades (eller ja, är ju inte riktigt slut än) med glass i Hveragerði med Sofia, Jennifer och Sara. De två sista är två av mina fyra roommates. Ja, våningssäng är det som gäller. I källaren på hotellet. FANCY!

Ja.
Och idag blev jag knockad av en av alla Krummi, tror det var nummer 2 eller 3. Mul-knock.

Så ser det ut nu. Ursäkta dåligt ljus. Ser lite coolare ut i verkligheten. Kanske får en riktig blåtira där imorrn! Mitt livs första! (Tror jag, rätta mig om jag har fel!)

à bientôt!

*Tölt, För er icke-hästkunniga: "Vanliga" hästar har 3 gångarter. Skritt, trav och galopp. Islandshästar har 4 eller 5; skritt, trav, galopp, tölt och ibland flygande pass. Man brukar försöka få dem att tölta och det går ibland. Vissa hästar har lättare för det än andra. Typ så.


de hann före dig:
från: Impo Far

Oj,oj,oj. Detta liknar en värnplikt. Gå med i facket, tala med arbetsmiljöverket, gör en arbetsskadeanmälan. Annars kommer du (att) bli den hårding din far aldrig blev.

2010-05-23 @ 08:34:26
från: carja

Instämmer med din far!



Men, tölteriet är inte så lätt.

Det finns passtaktig, travtaktig och rollande (galopptaktig)

Säkert något mera som jag inte vet..

2010-05-23 @ 13:58:12
från: O ve och fasa

...visa hästarna en hamburgare och berätta för dom att det är så det går om dom inte sköter sig...

2010-05-23 @ 20:55:11

Lämna en kråka!

vem är du?
så du slipper fylla i detta nästa gång

har du en mailadress tro?

en blogg kanske? (hemsida är sååå 2005)

klara färdiga skriv!

Trackback
RSS 2.0