Jättesammanfattning!

Ja hej här har det hänt en del sedan sist, förstås.


20/6 var jag nog på nån tur.

21/6 också.

Någon av dagarna hade jag en älvtur, kom iväg för sent och hade fyra nybörjarturister som inte fick fram sina hästar. Och då menar jag INTE FRAM. Tvistur töltade ifrån dem. TVISTUR. TÖLTADE. (Ja jag vet att ni inte vet hur illa det är men jo, det är illa).

20/6 kom även Hrodmar fram till mig när jag lämnade några hästar på ”Cozy Field” (väldigt provisoriskt fält som vi flyttar varje dag och sätter nya hästar på så att de får beta ner gräset runt stallet. Mycket smidigare än att klippa det…) och sa att han hade tänkt att jag skulle iväg på en tur som köksassistent. Att jag skulle åka imorgon eller i övermorgon och vara borta i 4-5 dagar. Det var det.
Dagen efter dök han upp igen när jag gjorde något annat och sa att jag skulle gå in och packa för att jag skulle iväg klockan 15.30. Bra planering där liksom. Men det gick.

Sååå…

21/6-25/6 var jag köksassistent (även kallat ”Kitchen Bitch”) på turen ”Guldkorn i Syd” eller vad sjutton den heter på svenska, sprang runt med mat, diskade, gav folk kakor, gjorde Nestisar, åkte en jävla massa bil och bodde på massa olika ställen. Från ett ställe som var fräscht och fint med tv och grejer till ett ställe som inte hade varmvatten. Satt inte på en häst på en vecka.


fick se på avstånd...

Kom hem på eftermiddagen 25/6, jag och Paula (som var med och guidade turen) gick omkring och var lagom förvirrade i stallet där det kommit tusen nya hästar och två nya i personalen medan vi var borta. HovslagarDaniel som varit där massa gånger innan och en isländsk/svensk kille som heter Freyr och det gör mig förvirrad för det låter ju som om man pratar om min lille bror.
På kvällen hade vi midsommarfest och födelsedagsfest för mig. Gjorde tårta med färdiga bottnar, blåbärssylt, grädde och jordgubbar (bara jordgubbarna blev uppätna) och festade skiten ur oss, typ. Speciellt Paula. Blev även en utflyttarfest, för dagen efter skulle vi flytta till Thorfastadir! (som är ett kapitel för sig, tar det en annan gång)

Men ja, 26/6 var jag äntligen tillbaka på gården och såg fram emot att få rida nån tur. Men näe, jag hade glömt bort att jag skulle jobba Inni den dagen… Segt som 17. Men det gick.
På kvällen åkte jag, Laura och Rebecka till Reykjavik och tänkte kalasa och greja för att vi tre var lediga tillsammans på söndagen. Bodde på Sunna Guesthouse som var nice. Vårt festande blev mest att vi satt med varsin öl och försökte låta bli att somna. Det gick ungefär halvbra så vi gav oss rätt tidigt (med isländska mått mätt).


schnygga brudar


Reykjavik uppifrån kyrkan sett

Dagen efter (27/6) tänkte vi dra runt i affärer men tydligen var allt stängt på söndagar så vi käkade på ett väldigt B kinamatställe och kollade lite i turistshopar. Var uppe i Hallgrimskyrkan eller vad den heter. Kom hem och såg schemat för nästa vecka. Ville då dö väldigt mycket.

För…

28/6 skulle jag vara Inni IGEN. Efter 5 dagars KitchBitch, 1 dag Inni och 1 ledig dag, allt som allt en vecka utan att knappt klappa en häst, kändes inte ännu en Innidag så lockande. Fast den blev rätt okej ändå, var inga nya gäster i Guesthouset utan var bara snabbstädning där så jag fick göra lite annat också. T ex sopa bort spindelväv utanför småstugorna, vilket tar extra lång tid när man måste flytta på alla spindlar och se till att de får något nytt ställe att bo. Blev lite inflyttningsfest på Thorfastadir på kvällen, nästan alla kom dit så det var väldigt trevligt!

29/6 körde jag först några gäster nånstans, sedan fick jag ääääntligen rida och det blev Reykjadalur, med Tvistur… Jag ska förresten döpa den dagen till ”handhästens dag”, för jag lyckades tappa handhästen 3 gånger, vilket jag aldrig gjort förut, hahaha. Som tur var hände inget värre än att jag en gång fick hoppa av. Sedan höll hästen på att dra armen ur led på mig en gång också. Tvistur var lite småseg som vanligt men det gick väl. Var rätt trött. Jättetrött. Var väl därför det gick lite halvdant. Heh.

30/6 skulle jag rida Nidri, men lagom till att jag hälsat på mina första gäster kom Carro på att Sigrún som skulle haft 5c var Inni den dagen så jag fick ta den turen istället. Lagom till att jag har hälsat på mina första gäster på den turen och packat mina sadelväskor kom Hrodmar in i bilden och bytte av någon anledning tur på mig och Paula. Då hade gästerna redan kommit upp på sina hästar. Bra där. Totalkaos med nya sadelväskor och ingen koll på vilka gäster jag hade. Blev iaf Reykjadalurtur då istället, med tysk-Laura som andraguide. Bortsett från att allt blev försenat gick det hyfsat smidigt. En dum tysk kvinna som missförstod mig vid lunchbadandet bara, haha. Så det blev inga varma källor för henne. Knepig typ. Speciellt med tanke på att Laura fanns där och kunde förklara det hela på tyska om hon behövde… Förvånansvärt många som kommer hit utan att kunna engelska. Stanna hemma!

1/7 var jag och Cecilia lediga och tänkte dra in till Reykjavik. Halvstorm och regn och 20 min till busshållplatsen resulterade i att vi liftade hela vägen med en jättesnäll isländska som gav oss turisttips och grejer. Tänkte köra en rejäl shopping-och-fönstershopping-runda men resultatet blev mer caféhäng och prat. Bra det med. Promenix runt Thorfan på kvällen gav fina stormurbilder.


Där bor vi!

2/7 fick jag rida två Siggiturer. Red Krummi 1 på den första och Ormur på den andra. Fick inte riktigt nån koll på ettan, han mest passade, men Ormur var lite mysig. Så väldigt bred bara, haha. Första turen var med bara tre personer, alla svenskar. Soligt och fint. Fick ta ena kraken som handhäst en bit för den ville mest vända tillbaka till sina kompisar (alla dessa nya hästar…) och tjejen som satt på blev lite orolig, men när vi var på väg hemåt sedan fick hon rida själv och det gick kanonbra, alltid kul när folk är nöjda i slutändan. Andra turen gick smidigt och jag hann med en liten extrasväng.

3/7 Reykjadalur igen. Med bara två personer, fatta lyxen! Hade 4 hästar med mig och lyckades hinna byta några gånger så alla red tre olika på turen. Stor skäck som lite dum handhäst. Helgo tur utan stress.
På kvällen hade vi fest i Thorfastadir igen, folk skulle in och partaja i Selfoss ”för att det är lördag” men då ingen hade numret till varken taxi eller nummerupplysningen blev det inget, haha. Nej, inget Internet där.

4/7 Siggitur på morgonen, började på Demba men en tysk (förstås) kvinna precis bakom mig hade nån ny skimmel som verkade rätt stressad men inte ville gå framåt, så jag fick byta ganska direkt. Konstiga hästjävel! Jag sparkade som tusan men hästen ville inte gå. Fick bli nosbandspiska på den. Hästen kom på bättre tankar då, och kom kanske på att vi skulle komma hem efter ett tag trots allt. Gick klockrent på slutet så då förlät jag allt. Jättesöt och härlig!
På eftermiddagen skulle jag och tysk-Laura ha en älvtur, med tre tyskar med oss. Jag skulle guida och hon översätta, eftersom hon inte kan några älvhistorier. Det kan knappt jag heller så gick väl sådär med berättelserna, men gästerna var helnöjda. Jag satt på Glasi (fast han heter egentligen något annat) som är Guthlaugs lilla älskling. Tog ett tag att komma underfund med honom men sista halvan var han jättefin. Bra hästdag, med andra ord.
Promenad runt Thorfa med Cecilia och Laurax2 på kvällen.

5/7 är idag. Har jobbat Inni och hade självklart hela gästhuset att ordna… Kunde som tur var komma igång med det vid 10 så hann klart med allt utom att tvätta all tvätt till 16.10. Då var det dags att lämna alla plikter och dra in till Reykjavik och City Hostel, där jag är nu, och spendera kvällen hit och flyga hem tidigt imorgon. Känns jättekonstigt. Men så är det mä’t.

På återseende!

de hann före dig:
från: carja

Jippi!

Äntligen mera på bloggen.

Snart kanske jag blir omnämnd, på plats..

2010-07-05 @ 22:23:28
från: sandra

Jösses vad du jobbar kvinna! Stolt som en mor är jag:D Går det bra för dig? Trivs du? Jag vill att sommaren ska gå så att du och Frank kan bo i Götlaborg och så att vi kan ha fina och minnesvärda kvällar och dagar tillsammans. Jag saknar dig. Puss!

2010-07-06 @ 22:19:56

Lämna en kråka!

vem är du?
så du slipper fylla i detta nästa gång

har du en mailadress tro?

en blogg kanske? (hemsida är sååå 2005)

klara färdiga skriv!

Trackback
RSS 2.0