and we'll all float on

Bonjour!

Idag tänkte jag vara lite smart och förbereda ett inlägg ”hemma” så det blir av att jag skriver något vettigt, alors, je ferai.

Lite allmänt om boendet: Det är varmt. Framför allt. Varmt, stort, rent, okej-lyxigt, köket är väl inget IKEA-kök direkt men ça va. Bor då alltså med ”min” madame, Jacqueline, som är pratglad när det behövs, lite sådär chic-française if you know what I mean (himlans vilken språkblandning det blev här) hon är 55, och en fransk student, Romain (tror jag) som väl är runt 20 och kanontrevlig men nej jag tänker inte gifta mig med honom för han är för kort och har lite underbett.
Mitt rum är lite litet men jag har en stor fet säng i alla fall! Lite dåligt med plats för mina grejer och jag vet inte riktigt om jag ska lyckas gömma resväskorna någonstans. Men ça va. Jag har lärt mig snabbkommandot för ç nu. Det kanske märks.


Första veckan: Första dagen – helt okej. Hamnade bredvid Linda som visst precis hade gått MOP donc hon känner Emil Emil Johanna Julia Herman you get it… Det var lite oväntat. Även Rebecka som bor på Vikingagatan i Uppsala (inte just nu då men) går denna kurs men hon kände visst inte till någon odräglig person vid namn Linn. Däremot kände hon Max. Världen är liten!

Andra dagen – extremt snöoväder, det kräksnöade faktiskt ett tag. Lärarna var insnöade – inställda lektioner. Yippiiie, eller inte. Vi var väl några stycken som drog en fika. Brukar vara så. Jag ska skära ner på fikandet och spara pengar. FY FASEN vad Aix är dyrt att bo i. Jag som ändå försöker snåla som sjutton, u know me.

Tredje dagen – inställda lektioner och snöslaskslaskslask över allt. SLASK! Mina skor behövde tre dagar för att torka. Denna dagen kändes det lite löjligt att bussarna var inställda och skolorna stängda för de flesta vägarna var snöfria. Men sydfransoserna pallade inte det riktigt.

Ja vad har jag mer hunnit med… Varit ute och roat mig en kväll, kändes ändå inte som att man gick hem så sent men klockan hann ändå bli 4 innan jag var hemma. Iofs fastnade jag och Andreas vid två halvtrevliga fransoser och en halvtrevlig fransyska i ett bra tag. Fråga mig inte varför, de var verkligen inte mycket att hänga i granen. Försökte få med oss till nån efterfest men de var lite för lite top notch. Sämst, typ.
Dagen efter detta var mest chill med lite film och lite Heroes i min ensamhet. Tog en tripp till Monoprix för att köpa en baguette framåt kvällskanten, oduschad och lagom ofräsch men tänkte att jag inte lär stöta på nån kändis. Men jodå! 5 klasskamrater i 3 olika ”grupper” träffade jag på.
Aix är faktiskt rätt litet ändå.


Söndagen däremot var häftigast på länge. 11 januari och vi skulle picknicka vid la Ciotat.
Eh.
De sa att det skulle bli bra väder men hur bra kan det bli i januari tänkte jag. Det har aldrig varit så skönt att ha fel! Lite småkyligt på morgonkvisten, vi tittade till en marknad och gick omkring och allmänt trivdes, sedan tog vi en bussresa uppåt bergen/havet och gick en liten promenad till någonstans där vår ”guide” Georges sa att det skulle vara en underbar utsikt. OM det var!!! La Méditerranée je t’aime! Såg några tokiga garçons som badade också. De sa att det nog var ca 12 grader i vattnet. Brr. Mina händer kände i alla fall på havet och alla gick omkring i t-shirt. 45 minuters buss från småsnöiga Aix, lixzzzom! Så underbart!

Sedan tog vi en till drive med bussen uppåtuppåtuppåt och mot Cassis. Bergen. Les calanques eller vad det nu kallades. George sa något om att det var de högsta bergen som låg så nära Medelhavet eller något sånt. Gick ur bussen för att kolla närmare. Sjukt högt och min höjdskräck gjorde sig påmind. Och framför allt, så fruktansvärt vackert. Helt underbart. Jag kommer lätt åka dit igen om jag får chansen!
Nä. Nu orkar jag inte skriva mer. Hoppas ni orkade läsa.

PUUUSSSS

de hann före dig:
från: emeli

12 jours :)

2009-01-13 @ 17:46:48
URL: http://maisouii.blogg.se/
från: carja

Äckligt vackra bilder..

Fy!

LM

2009-01-13 @ 18:34:53
från: sandra

Jag orkade läsa! Det låter som om att du har the time of your life! Jag tror det iaf..kulatt du quotade mig, förresten. Kram!

2009-01-13 @ 23:14:27
URL: http://kingjeremy.blogg.se/
från: Sara Ly

Ja orkade läsa allt :) o ja måste säga att ja är galet avundskjuk på dig :p hade oxå velat "våga" göra ngt sånt :) hoppas att du har de galet skoj :) vi hörs!



KRAAM

2009-01-14 @ 00:47:05
från: ellen

jag orkade inte läsa allt, men det jag tyckte var väsentligt. som han du borde gifta dig med - det finns ju plastikoperationer för allt möjligt.

2009-01-14 @ 12:34:39
URL: http://sittstill.blogg.se/
från: emma

å maja det låter underbart, skulle så gärna vilja flytta bort nu direkt, men då blir det inte så mkt betyg så får nog vänta till juni ändå. och vill inte tjata alls men har inte fått pengar för boken, har du försökt sätta över? ha det lovely, puss

2009-01-14 @ 18:56:48
URL: http://depuis.blogg.se/
från: Storebror

Hej söt! Du är allt bra gullig du och det glädjer mig att allt verkar bra, även om jag är lite avinsjuk på la middetörran eller vad det hette. Och nu är jag ensam hemma så jag tänkte faktiskt skriva ett blogginlägg. Men det är lite svårt, för jag känner inte för att skriva om ngt viktigt förutom min franska soppa. Men å andra sidan kan jag ju inte dra paraleller från mitt liv till sjukoseriösa saker i varje inlägg. Vi får se. Puss.

2009-01-15 @ 21:52:55

Lämna en kråka!

vem är du?
så du slipper fylla i detta nästa gång

har du en mailadress tro?

en blogg kanske? (hemsida är sååå 2005)

klara färdiga skriv!

Trackback
RSS 2.0