Maja utvärderar eurovisionsschlagerfestivalen

Vilket klumpigt namn egentligen...

Min lördagskväll spontanspenderades i till slut i Skövde hos Anna och Frey, bänkade med biskvier, kolakakor, popcorn, chokladbullar, toffifee och gud vet vad... Mysigt pysigt.
Kvällen gick ut hårt med förra årets "lesbiska kampsång" (var det Luuk som sa det?) i någon skum version. Programledarna var helt okej men mannen gav mig vissa skrattattacker (éclats de rire) på grund av hans strategiskt placerade skägg, en linje under hakan precis där gränsen mellan dubbelhakorna brukar gå. Vilket alltså fick det att se ut som att han hade världens dubbelhaka. Hm.
Luuk gav mig ännu en skrattattack när han översatte det en blond serbiska sa med att hon försökte likna Paris Hilton. Hon var ganska rolig annars. "WE ARE ALL HOES!" skrek hon. Vi satt som paralyserade ett tag innan Anna kom på att hon nog menade "hosts", men jag är fortfarande inte helt säker.

Om jag skulle sitta och kommentera varenda bidrag nu skulle det nog bjuda på en del gäspningar, så jag kör det lite sammanfattat:

Vår gemensamma favorit var självklart Finland. Lite hard rock hallelujah har aldrig skadat någon (även om det inte var några Lordi2 som stod på scen). Charlotte Perrelli gjorde bra ifrån sig och låten är bra. Synd att hon ser ut som en häxa. Dags att byta make up-artist snart? Grekland ställde upp med något 'My number one'-liknande, men lite sämre och lite mer fjortis. Piraterna var inte tillräckligt oseriösa. Tyskland fick mig att vilja spy. Samma sak gäller Polens bidrag med en brud som såg nästan ännu mer plastig ut än Perrelli.

I alla fall. Vi tippade hur tävlingen skulle sluta och ingen av oss tippade särskilt rätt. Frey hade iallafall Grekland som trea och Ukraina som outsider, så han lyckades ändå bäst. I vilket fall som helst, ingen av oss räknade med Ryssland. Men jag är inte helt missnöjd med dem som vinnare. Även om deras bidrag liknade deras förra/förrförra, fast lite sämre, så tyckte jag om låten. Av någon anledning är jag visst svag för ryska bögar. Hm!

Bara så ni vet, ja, jag känner mig töntig som skriver ett långt inlägg om schlager (igen).

de hann före dig:
från: Wicksell

Hur kan man inte vinna om man låter en polare till timbaland göra låten, hyr in världens bästa skridskoåkare och lånar en fin fiol från en schweizisk bank? :D Ni suger på att tippa.

2008-05-25 @ 18:18:49

Lämna en kråka!

vem är du?
så du slipper fylla i detta nästa gång

har du en mailadress tro?

en blogg kanske? (hemsida är sååå 2005)

klara färdiga skriv!

Trackback
RSS 2.0